Další test Veli Motor VMX12
se uskutečnil tentokrát v Brně o tomto víkendu. Společně s Drill One Evo jsme ho krátce povláčeli v blízkých lesích ke krátkému porovnání. Oba motocykly jsou úplně odlišné.
VMX12, jak jsme již uvedli v minulém příspěvku, se blíží ke klasickému terénnímu motocyklu s patřičnou hmotností a přenos síly motoru využívá 4-stupňové převodovky. Ta je poměrně dobře odstupňovaná, ale při rychlejším řazením s agresivním otočením plynu se z převodovky ozývají nepříjemné zvuky. U klasického motocyklu se spalovacím motorem jde slyšet především zvuk motoru, zvuky převodovky člověk nevnímá, ale u VMX12 není elektromotor téměř slyšet, proto zvuky převodovky může leckdo nepříjemně překvapit. Co se bude dít v převodovce VMX12 dál zatím nevíme, ale zatím obstojně funguje.
Podvozek VMX12 je v základním továrním nastavení prvků velmi měkký. Přední vidlice se dají přitvrdit, naladit odskok i propružení, ale „endurový podvozek“ z toho patrně neuděláte, pokud nevyměníte tvrdší pružiny přední vidlici a možná i v zadním tlumiči, ale to je potřeba ověřit. Při klidnější jízdě je podvozek komfortní, zvládne středně těžký terén docela obstojně. Jakmile ale zrychlíte a začnete využívat velmi silný motor, zejména ve spodních otáčkách, podvozek to nezvládá a jakákoliv jízdní pozice (ve stupačkách, v sedě..) je občasně až nepříjemná a pro mě byla až nebezpečná. Podotýkám, že měřím 198cm, takže menším postavám může podvozek vyhovovat lépe.
Síla motoru VMX12 je poměrně dobře naladěn, zejména v kombinaci s převodovkou. Motor má mohutný nástup, asi v půlce maximálních otáček motor notně „povolí“, ale s řazením převodovky vám dovoluje maximální rychlost kolem 85km/h – možná by to jelo i víc, ale v našich terénních podmínkách a vzhledem k výše popsaným charakterem podvozku jsme si víc nedovolili.
Drill One Evo je jiný, lehčí, hravější. Motor nezatahuje ve spodních otáčkách jako VMX12, ale od středních otáček je daleko živější, a to až do maximálních otáček. Nastavení motoru a kontroleru je prostě jiné. Nižší hmotnost, jiný podvozek, jiný úhel krku řízení – to vše přispívá k přesnějšímu a citlivějšímu řízení a daleko jistější jízdní pozici i při rychlejší či agresivní jízdě. Lepší zpracování Drillu je vidět na první pohled.
Dojezdy obou motocyklů byly v tomto testu podobné, i když v průběhu jízdy, za polovinou zbývající kapacity baterií, se nám zdálo, že u VMX12 na displayi rychleji ubývaly dílky procent i přesnější Volty, než u Drillu. U předešlých jízdách ujel Drill One cca o 15 minut déle než VMX. Opětovné nabití na 100% se nám podařilo rychleji u VMX 11A nabíječkou, Drill jsme nabíjeli základní 10A.
Petr Král
Komentář